Hakeutujalle

jatkuva haku hakulomake.pdf

HAKEUTUMINEN LUKIOON

Jatkuva haku lukuvuonna 2024 alkaviin lukiokoulutuksiin (lukion yleislinja ja lukion ratsastuslinja)

Kuhmoisten yhtenäiskoulun lukio on avannut 10 lisäpaikkaa (yhteishaussa vapaaksi jääneille paikoille) lukiokoulutukseen yleislinjalle ja 10 lisäpaikkaa lukion ratsastuslinjalle. Löydät tarkemmat tiedot kohteista OPINTOPOLUn kautta.

JATKUVA HAKU LUKIOON yleislinjalle ja ratsastuslinjalle 2.4.2024 – 31.5.2024

Koulutus alkaa: syksyllä 2024

Opetuskieli: suomi

Koulutuksen laajuus: 150 opintopistettä

Suunniteltu kesto: 3 vuotta

Opetusaika: Päiväopetus

Opetustapa: Lähiopetus

Opiskelumuoto: Ohjattu opiskelu, Itsenäinen opiskelu, Verkko-opiskelu

Pohjakoulutus: Peruskoulu

ALOITUSPAIKAT: 10 kpl yleislinjalle ja 10 kpl ratsastuslinjalle

Voit hakea Kuhmoisten yhtenäiskoulun lukioon jatkuvan haun kautta ajalla 2.4.2024 – 31.5.2024 kello 15.00 mennessä. Tarkemmat koulutustiedot löytyvät opintopolusta. Voit tulostaa hakulomakkeen tältä sivulta.  Hakulomakkeen ja päättötodistuksen kopion voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen rehtorille juha.nupponen(at)kuhmoinen.fi tai lähettää osoitteeseen:

Kuhmoisten yhtenäiskoulu

17800 KUHMOINEN

Hakemuksen ja todistuskopion tulee olla perillä hakuajan päättymiseen mennessä.

Keskiarvoraja

Alin hyväksyttävä keskiarvoraja on 7,0

LUKIOKOULUTUKSEN VALINTAPERUSTEET

Voit hakea lukioon peruskoulun päättötodistuksella tai vastaavalla todistuksella.

Lukioon voidaan ottaa opiskelijaksi myös hakija, jolla on riittävät edellytykset lukio-opinnoista suoriutumiseen, vaikka peruskoulun päättötodistusta tai vastaavaa todistusta ei olisikaan.

Ratsastuslinjalle hakevilta edellytämme ratsastuksen alkeiden hallitsemista.

Keskiarvo valintaperusteena

Lukioon pääsyn ratkaisee peruskoulun päättötodistuksen seuraavien arvosanojen keskiarvo:

äidinkieli ja kirjallisuus

Sähköposti: juha.nupponen(at)kuhmoinen.fi

Puhelin: 040 561 8210

Kuhmoisissa lukiolainen saa:

·     käyttöönsä henkilökohtaisen kannettavan tietokoneen lukion ajaksi

·     oppikirjat ja oppimateriaalit

·     maksuttoman välipalan pitkinä koulupäivinä

·     maksuttoman B-ajokorttikoulutuksen

·     ilmaisen kuntosalipoletin

Opiskelu Kuhmoisten yhtenäiskoulun lukiossa

Kuhmoisten yhtenäiskoulun lukiossa on hevosenhoito- ja ratsastuskurssien lisäksi monipuolinen opintotarjonta. Englannin ja ruotsin lisäksi voit opiskella myös ranskaa, saksaa ja venäjää. Oppilaiden edistymistä seurataan henkilökohtaisesti ryhmänohjaajan ja opon toimesta, jolloin myös mahdollisiin haasteisiin pystytään puuttumaan nopeasti ja tarjoamaan tukitoimia. Kuhmoisissa on myös kattavat ja laadukkaat oppilashuollon palvelut (kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja). Uusi koulurakennus on otettu käyttöön 2022, joten opetustilat ja -tekniikka ovat nykyaikaiset ja sisäilma puurakennuksessa ensiluokkainen. Lukiolaisille on varattu koululta oma tila, jossa voi tehdä ryhmätöitä tai viettää hyppytunteja esimerkiksi musisoiden. Tilassa on myös minikeittiö, jossa voi säilyttää eväitä tai keittää kahvia.

Lukiolaisille järjestetään vuosittain yön yli kestävä ryhmäytymisretki, sekä erilaisia vierailuita ja opintomatkoja. Lukiolaiset järjestävät myös itse erilaisia varankeruutapahtumia ja tekevät abivuonna luokkaretken Eurooppaan, luokan valitsemaan kohteeseen.

Asuminen Kuhmoisissa

Kuhmoinen on asuinpaikkana rauhallinen, vireä ja luonnonkaunis pikkupaikkakunta. Kuhmoisissa on monipuoliset palvelut mm. terveysasema, apteekki, palveleva kirjasto, useita kauppoja, ravintoloita ja kahviloita, sekä monipuoliset liikuntapaikat ja harrastusmahdollisuudet. Kesäisin viihtyisä Sahanrannan satama on paikkakunnan kesäolohuone. Kuhmoinen sijaitsee keskeisellä paikalla, Pirkanmaan itälaidalla, vain tunnin ajomatkan päässä Tampereelta, Lahdesta ja Jyväskylästä. Pääkaupunkiseudulle ajaa kahdessa tunnissa. Kuhmoisissa koulu, keskustan palvelut ja talli ovat kaikki kävelymatkan päässä toisistaan.

Kuhmoisissa lukiolaisista pidetään huolta niin koulussa kuin vapaa-ajallakin. Yhteisöllisyys pienissä opetusryhmissä on kantava voima, ja opiskelijoita tuetaan opintojen etenemisessä henkilökohtaisesti. Tutor-opettajaan on tarvittaessa apuna myös vapaa-ajan ongelmissa, vaikkapa pankkikortin kadotessa tai pesukoneen asentamisessa. Asuminen Kuhmoisissa on edullista. Vapaita asuntoja on hyvin tarjolla, vaikka ne näy internetin hakupalveluissa. Voit olla yhteydessä Kuhmoisten kunnan vuokrakiinteistöihin, tai koulun väki voi auttaa asunnon löytämisessä yksityisiltä markkinoilta. Kuhmoisissa on myös hyvät kesätyömahdollisuudet kaikille nuorille.

Tervetuloa tutustumaan ja hakemaan Kuhmoisten yhtenäiskoulun lukioon!

Lukioon ja tallille järjestetään henkilökohtaisia tutustumiskäyntejä, sovi oma tutustumisaikasi lukio@kuhmoinen.fi

Opintopolusta löydät hakuohjeet ja tarkempia tietoja opintojen sisällöstä Kuhmoisten yhtenäiskoulun lukiossa.