Ratsastuslinja

Kuhmoisten yhtenäiskoulun lukion ratsastuslinja

Ratsastuslinjalla opiskeleva lukiolainen saa seuraavat edut

Ratsastuslinja toimii yhteistyössä Kirjonurmen tallin kanssa, joka sijaitsee alle kilometrin päässä yhtenäiskoululta. Kirjonurmi on SRL:n hyväksymä ratsastuskoulu, jossa voit ratsastaa kentällä, maneesissa tai monipuolisilla maastoreiteillä. Lisäksi kesällä 2022 rakennetaan uusi maastoesterata. Voit tutustua tarkemmin Kirjonurmen talliin täältä.

Kuhmoisissa kaikki lukiolaiset saavat seuraavat edut

Opiskelu Kuhmoisten yhtenäiskoulun lukiossa

Kuhmoisten yhtenäiskoulun lukiossa on hevosenhoito- ja ratsastuskurssien lisäksi erittäin monipuolinen opintotarjonta. Englannin ja ruotsin lisäksi voit opiskella myös ranskaa, saksaa ja venäjää. Oppilaiden edistymistä seurataan henkilökohtaisesti ryhmänohjaajan ja opon toimesta, jolloin myös mahdollisiin haasteisiin pystytään puuttumaan nopeasti ja tarjoamaan tukitoimia. Kuhmoisissa on myös kattavat ja laadukkaat oppilashuollon palvelut (kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja). Uusi koulurakennus on otettu käyttöön 2022, joten opetustilat ja -tekniikka ovat nykyaikaiset ja sisäilma puurakennuksessa ensiluokkainen. Lukiolaisille on varattu koululta oma tila, jossa voi tehdä ryhmätöitä tai viettää hyppytunteja esimerkiksi musisoiden. Tilassa on myös minikeittiö, jossa voi säilyttää eväitä tai keittää kahvia.

Lukiolaisille järjestetään vuosittain yön yli kestävä ryhmäytymisretki, sekä erilaisia vierailuita ja opintomatkoja. Lukiolaiset järjestävät myös itse erilaisia varankeruutapahtumia tekevät abivuonna luokkaretken Eurooppaan, luokan valitsemaan kohteeseen.

Asuminen Kuhmoisissa

Kuhmoinen on asuinpaikkana rauhallinen, vireä ja luonnonkaunis pikkupaikkakunta. Kuhmoisissa on monipuoliset palvelut mm. terveysasema, apteekki, palveleva kirjasto, useita kauppoja, ravintoloita ja kahviloita, sekä monipuoliset liikuntapaikat ja harrastusmahdollisuudet. Kesäisin viihtyisä Sahanrannan satama on paikkakunnan kesäolohuone. Kuhmoinen sijaitsee keskeisellä paikalla, Pirkanmaan itälaidalla vain tunnin ajomatkan päässä Tampereelta, Lahdesta ja Jyväskylästä. Pääkaupunkiseudulle ajaa kahdessa tunnissa. Kuhmoisissa koulu, keskustan palvelut ja talli ovat kaikki kävelymatkan päässä toisistaan.

Kuhmoisissa lukiolaisista pidetään huolta niin koulussa, kuin vapaa-ajalla. Yhteisöllisyys pienissä opetusryhmissä on kantava voima ja opiskelijoita tuetaan opintojen etenemisessä henkilökohtaisesti. Tutor-opettajaan on tarvittaessa apuna myös vapaa-ajan ongelmissa, vaikkapa kirjastokortin kadotessa tai pesukoneen asentamisessa. Asuminen Kuhmoisissa on edullista, rivitaloyksiön voi saada jopa alle 400 €:lla. Vapaita asuntoja on hyvin tarjolla, vaikkeivät ne näy internetin hakupalveluissa. Voit olla yhteydessä Kuhmoisten kunnan vuokrakiinteistöihin, tai koulun väki voi auttaa asunnon löytämisessä yksityisiltä markkinoilta. Kuhmoisissa on myös hyvät kesätyömahdollisuudet kaikille nuorille.

Tervetuloa tutustumaan ja hakemaan Kuhmoisten yhtenäiskoulun lukioon

Lukioon ja tallille järjestetään henkilökohtaisia tutustumiskäyntejä, sovi oma käyntiaikasi lukio@kuhmoinen.fi tai suoraan ratsastuslinjan tutorille katja.visanen@kuhmoinen.fi !

Opintopolusta löydät hakuohjeet ja tarkempia tietoja opintojen sisällöstä Kuhmoisten lukiossa.