Koulumatkat

Koululainen liikenteessä

Turvallisin koulureitti on hyvä opetella yhdessä lapsen kanssa. Reitin varmistaminen ja kertaaminen useaan otteeseen ovat turvallisuustekijöitä pienen koululaisen koulumatkalla. Heijastimen ja pyöräilykypärän käyttöä on hyvä opettaa lapselle. Mikäli koulumatkalla sattuu oppilaalle tapaturma, siitä aiheutuneet kustannukset korvataan kunnan toimesta tai esim. onnettomuuteen osallisena olleen ajoneuvon liikennevakuutuksesta. Koulumatkan kulkeminen ekaluokkalaisten osalta tulisi tapahtua syksyllä jalkaisin, keväällä jokainen koti voi itse harkita, miten koulumatka kuljetaan. Koulumatkan ja hammaslääkärikäyntien valvonta kuuluu kodin vastuualueeseen.

Oppilaiden tuominen ja hakeminen

Koulun sisäpihan halki kulkeva liikenne on kiellettyä. (Työmaa-alue!) Alakoulun piha on erittäin ahdas ja pieniä koululaisia kulkee pihassa jatkuvasti. Ylimääräistä autoilua alakoulun pihaan tulee välttää. Oppilaiden tuonti- ja noutopaikka on yläkoulun iso parkkipaikka, koulukuljetukset tuovat ja noutavat oppilaat alakoulun pihasta.

Autot on pysäköitävä niille varatuille parkkipaikoille.

Koulukuljetukset

Koulukuljetus on maksuton perusopetuksen oppilaille, jos matka kouluun on yli 5 km. Koulukuljetus on maksuton myös, jos esim. oppilaan terveydentila niin vaatii. Lukiolaiset järjestävät kyydit itse ja voivat hakea Kelalta koulumatkatukea. Koulukuljetukset järjestelee koulusihteeri, reititykset tehdään yhteistyössä taksiautoilijoiden ja sivistystoimiston kanssa.

Päätökset kuljetuksia koskevissa asioissa tekee sivistystoimenjohtaja p. 040 1822402. Hakemuslomakkeet sekä kuntaan laadittu, sivistyslautakunnan hyväksymä koulukuljetussään löytyy kunnan WWW-sivuilta, Lomakkeet ja ohjeet Kodeissa on hyvä tutustua kuljetussääntöön ja siinä olevaan käytännön ohjeistukseen yhdessä kuljetusoppilaiden kanssa.

Kuljetukset lukuvuonna 2023-2024

Koulukuljetuksia ajavat lukuvuonna 2023 - 2024:

HopLog Oy: Harjunsalmi, Ruolahti

Kari Launonen: Harmoinen, Sappee

Esa Mäkinen: Kylämä, Päijälä; Patavesi

Sami Orava/Henri Terveilä: Arvaja, Nihtilä; Ruolahti, Kortelahti; Kissakulma

MunApp - koulukyytisovellus

MunApp koulukyytisovellus tuo tiedot lapsesi koulukuljetuksista kännykkääsi - turvallisuutta lapsellesi ja mielenrauhaa itsellesi!

Latausohje löytyy täältä

Koulutaksien puhelinnumerot